Monday, February 8, 2010

Basmallah..


Slm semanis gula,.
Bagaimana iman anda hari ini? Moga2hari ini lebih baik dari semalam, hari esok lebih baik dari hari ni dan lusa lebih ManTop dari hari esok, Insyaallah..yg penting perbaiki iman kita & renovate hati masing2.
..:Tahajjud:..
“muj, dah lama tak buat tahajjud.asyik mengadap monitor je.juang2 jgk,keje2 jgk.tp,hubungn kau ngn Allah cmne muj? Fadhilatnya besar tu Muj.kau sendiri tahu kan.Allah menyintai org yg bangun di mlm hari utk beribadah di saat manusia lain masih hanyut diulit mimpi indah. Katakan kau tidak lg berpeluang utk mengadap-Nya lg.kau hanya punya satu mlm tahajjud yg terakhir dlm hidupmu.rebut peluang yg masih ada selagi nyawamu tidak terpisah dari bdn..”, sendu bisikan murniku. Hu2,aku haru bila kata hati pertama(nafsu yg baik) berbisik begitu pdku.tanpa aku ingin memberi peluang kpdnya utk terus mendorongiku kearah yg diredhai-Nya, aku membiarkan diriku terdedah dgn 2 musuh ketatku syaitan & sekutunya nafsu jahat.boleh dibilang dgn jari je brapa kali aku bangkit mlm utk solat..sedih2.mujahidah,sedarlah dikau!Allah sentiasa memerhati dan mendambakan rintih rayu hambanya yg bergantung kpd-Nya.Ya Allah,bimbingku tuk menggapai Redha-MU.shbt2 ku,akhawati ku yg muslehah..doakan ku berjaya dlm ‘EKSPEDISI’ ku ini.SABARKAN AKU DLM BERIBADAT.amiin…
Jika kita mengkoreksi diri, tanyakan diri..dari mana kita dtg,kenapa kita dicipta dan ke mana kita akn kembali…mari sama2 menelaah 3 soalan tadi.semoga ada hikmah di dlmnya buat kita.scara hakikat,inilah soalan asas utk membuat kita memahami erti kehidupan & merasakan bhw peluang keberadaan kita atas bumi ni merupakan anugerah, hadiah daripada Allah SWT.
Can you imagine? Bayangkan klu kita dicipta sbgi pokok,apa yg boleh kita buat?klu kita sebatang pokok yg berbuah, atau yg harum bunganya,atau dijadikan perhiasan,yes,kita akan dimanfaatkan.tp,kita tetap akn menanti masanya kita dibuang krn pokok sudah tua,daunnya dah layu,bunganya dah tak harum lg malah tak semekar dulu,akar dah tak kuat.kita akn dibiarkan….hingga tamat riwayat….Atau klu kita dipilih dijdkan sbgi seekor  lembu yg menanti masa tuk disembelih, apa yg kita rasa?
You know,if you realize that ur life is really precious.sygnya klu kita tidak menghrgai kehidupan yg Allah anugerahkan kpd kita ni.kita berpeluang ke hulu hilir menguak jendela dunia.melihat kebesaran Allah,daripada kita sebesar tapak tgn,kita berjalan ke sekolah,berkawan, membesar,berjaya,kita dikurniakan pancaindera,merasai semua bentuk kepahitan,kemanisan,sakit suka dan duka.ini lah kehidupan tadi yg Allah beri kpd kita krn kasih syg, Dia menghidupkan kita walaupn kita tak pinta lahir ke dunia ni.
.: bagi yg mencari bukti2 keesaan Allah:.
“Dan sungguh, Kami telah menciptakan gugusan bintang di langit & menjadikannya terasa indah bg org yang memandang(nya), [ surah Al-Hijr ayat 16]
“Sesungguhnya dlm penciptaan langit & bumi, & pergantian mlm & siang terdpt tanda2 (kebesaran Allah) bg org yg berakal” [surah Ali-‘Imran ayat 190]
Ø  Cuba kita keluar,perhati alam sekeliling, bagaimana embryo membesar dlm kndungn ibu, bagaimana langit boleh terbentang luas tanpa tiang,peredaran bulan & matahari, gunung-ganang,bukit-bukau, bintang2 yang bertebaran,keindahan malam dan lain2 lg kejadian alam.bagaimana semua tu terjadi tanpa ada yg menjadikannya?Semua yg ada mesti ada Pencipta.sebut shj apa2,tentu dpt kaitkan dgn sapa penciptanya.mustahil boleh terjd sendiri.tak syak lg,Allah la penciptanya.Ya,mmg menjd hukum alam,semua benda ada pencipta.bodohnya klu ada org kata bhw ada benda yg xde pencipta.

Jom intai bait2 lagu di bwh & hayati…

Open your eyes (Maher Zain)






















Look around yourself, can you see this wonder
Spreading from the view, the clouds floating by
The skies are clear and blue, planets in the orbits
The moon and the sun such perfect harmony
Repeat 1.
Lets start question in ourselves isn`t this proof enough for us
Or are we so blind to push it all aside?
Chorus.
We just have to open our eyes, our hearts, our minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way guide us every single day
Keep us close to You until the end of time.
Look around yourself such a perfect order
Hiding in yourself running in your veins
And all the things your feeling
Can You touch them with Your hands?
So are they really there
When a baby’s born so helpless and weak
And you’re watching him growing
So why deny what`s in front of your eyes
The biggest miracle of life
Repeat chorus.
Allah,
You created everything, we belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You

1 comment:

  1. insya Allah!!moga2 iman kita akan brtambah mantap dr sehari ke sehari..

    ReplyDelete

any response..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

XPDC menuju redha-Nya

indahnya islam ^_^

~.: cinta tu apa sih ?:.~

realiti yg anda perlu tahu

tiada Tuhan selain Allah