Tuesday, February 23, 2010

Slmt berjuang di "medan pertempuran"

asslmkm,..nmpknya saya kembali menguak jendela blog saya ni.hopefully, para visitor sume sihat2 & dilindungi Allah hendaknya (khususnya shbt & sahabiah yg ku syngi krn-Nya)

hmm,kembali juga kita ke 'Medan gempur Final Exam' ni.Bersenjatakan ilmu yg di topup setiap kali kuliah & tutorial, serta berbekalkan kesabaran,pejuang2 KUIS bersedia melangkah ke medan tempur tanpa gentar kerana ilmu yg tercurah di dada hasil tarbiah 'ummi & abi' yg x pernah jemu mendidik agar anak2 didiknya menjadi insan yg terbilang selepas menapak keluar dari rumah KUIS ni nnti..(insyaallah, harapan lecturer2 xkan dihampakan).



>> di smping kita memenuhi kewajiban dlm kesibukan diri dgn gerak kerja utk UMMAH krn islam yg tercinta, ingat jgn lupa dgn kewajipan yg satu ini iaitu belajar.akademik sgt penting.kenapa ianya dititikberatkan? ia adalah tuntutan dlm islam,important for our future dan.. dgn ilmu tu,dgn kepakaran dlm bidang yg kita ceburi, kita dapat manfaatkannya utk ummah.masing2 ada sumbangnnya dalam aspek2 tertentu.mungkin ada yg fakih dari sudut tarbiah, siasah, atau mungkin hanya dari aspek kemahiran atau akademik, sprti komunikasi, kejuruteraan, sains, perbankan atau apa2 pun.xpe,sama2 manfaatkan utk islam.hanya perlu didasari dgn prinsip2 islam supaya impaknya bermanafaat buat umat sejagat.kan dah jadi satu ibadah jika kemahiran yg kita ada, disalurkan utk islm.tp, yg pastinya 'innamal a'mal binniat'..

sesuai dgm firman Allah maksudnya :-

"(iaitu) kamu beriman kpd Allah & Rasul-Nya & berjihad di jln Allah dgn harta & jiwamu.itulah yg lebih baik bg kamu jika kamu mengetahui". [As-Saff ayat 11]



jadi apa yg kita dpt & fahami berdasarkan ayat tadi tu..jadilah kita org2 yg beriman yg miskin diri tapi kaya di hatinya & terlalu cinta utk memberi sumbangan dari segenap hidupnya demi islam.tak kira samaada ilmunya,harta,tenaga,jiwa dan apa2 jua pn..asalkan sesuatu yg bermanfaat buat islam & ummah.anggaplah ini sebagai muhasabah bersama di musim exam ni atau saya gelarkan sendiri sbgi "Musim Final perjuangan" di KUIS atau "perjuangan di hujung pen" .alhmdulillah,sama2 koreksi diri terutama skali buat si DIRI ini agar x kecundang nnti.



>> Insyaallah, saya yakin dgn shbt2. anda pasti tidak akn kecundang dlm pertempuran tu nanti.anda org yg hebat!slmt menjawab soalan peperiksaan & slmt memerah otak..gud luck 4 islm..

"man jadda wa jada, wa man zaroa' hasoda"

No comments:

Post a Comment

any response..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

XPDC menuju redha-Nya

indahnya islam ^_^

~.: cinta tu apa sih ?:.~

realiti yg anda perlu tahu

tiada Tuhan selain Allah